Att köpas eller inte köpas

Jag vet att det finns många föräldrar som ”köper” sina barns betyg. Om barnet får ett visst betyg eller höjer sina betyg så kan barnet få en liten slant för det.
Det har aldrig varit så i min familj men i måndags efter att min lillebror varit på utvecklingssamtal kom mamma med idén.

Hon sa: ”Jag kan tänka mig att om man höjer sina betyg så kan man få en slant för det.”
Jo tack, eller hur. Visst att det är lite frestande med pengar, men jag vill inte bli köpt.

Hittills har jag pluggat av rätt anledningar, jag har vetat vart jag velat komma och det har inte behövs pengar för att pusha mig dit. Jag vill plugga av rätt anledningar, jag vill inte bli köpt eller mutad.

Bakom de här pengarna finns ett budskap: ”Om du gör det bättre får du pengar”. Men tänk om jag redan gör så gott jag kan och äntligen kunnat ”nöja” mig med ett C? Jag kanske inte kan bättre än så och att då få mig att försöka göra bättre skulle ju kunna sabba det jag redan byggt upp.

Jag ska plugga fortsätta för rätt anledningar, för att jag behöver den sen när jag blir vuxen och ska börja jobba, fortsätta min utbildning eller vilken anledning jag än väljer.
Mig kan de inte köpa.

Kommentera

