Stars

_MG_6478_MG_6486

Det här är två ganska intressanta bilder. Jag bestämde mig redan i torsdags (v.10) då vi åkte upp och eldade i stuga att jag skulle fotografera stjärnor dagen efter. Det var så stjärnklart att det egentligen inte finns ord att beskriva det med. Det var vackert, så många stjärnor att det såg ut som om det mörk fläckar på det ljusa.
Att fota stjärnor är nog något av det svåraste, för det var riktigt mörkt ute och även fast jag hade högsta ISO så fick jag fortfarande ha flera minuter långa slutar tider. Anledningen till att bilderna är intressanta är för att jag inte rör kameran under tiden bilden tas. Första bilden har en slutartid på 5 minuter, vilket innebär att slutar en öppen i fem minuter, kameran tar en och samma bild i fem minuter. Jag har en fjärrkontroll till kameran och kameran står helt stilla när bilden tas. Ändå finns det rörelse i bilden, jorden roterar.
Det är så himla coolt när man tänker efter. Här står jag och fotar stjärnor men det jag egentligen fångar på bild är jordens rotation.
Andra bilden har en slutartid på åtta minuter och stjärnorna har förvandlats till längre sträck, kameran har stått lika stilla som på första bilden, objektivet är inzoomat till 55 millimeter.

Jag har inte rört bilderna för att jag ville inte förstöra dem, jag kunde inte förmå mig att redigera bort någon färg, skugga eller vad som helst.

Idag la jag ut några nya bilder på 500px. Det slutade med att två av dem hamnade på Popular (där hamnar man om bilderna får många röster). Det var så himla kul och jag blev så himla peppad att jag bytte om, snörde på mig skorna och tog både väskan och stativet och gick på en lååång fotopromenad. Två timmar och 38 minuter senare plockade mamma upp mig för att jag var så sjukt trött i benen. Fick endast 70 bilder och vem vet hur många av dem som går att använda. Men det var skönt att få komma ut och göra av med lite kreativitet!
Nu ska jag försöka starta igång sims, det har krånglat hela dagen och ALLT JAG VILL ÄR ATT SPELA SIMS!

Kommentera

