Den periodiska fastan

Den diet som just nu är populärast är väl Periodisk fasta. Läser en del träningsbloggar och följer många fitspoinstagramkonton så har fått PF tryckt i mitt ansikte sedan det blev en trend.
Jag hade tänkt på¨att prova, eftersom att alla som gör det tycker att det funkar bra och får bra resultat. Men det var inte förns Gina nämnde det som jag bestämde mig för att prova på riktigt. Från tanke till handling!

Så denna vecka, från klockan 19.00 i söndagskväll för att vara exakt, så har jag fastat 16 timmar, ätit i åtta och fastat i 16 osv. Det är också i korta drag hur det fungerar. Att fast 16 timmar lät, när jag hörde det för första gången, väldigt mycket. Jag trodde att man under den tiden skulle förvandlas till en Hulk för att man var så hungrig. Men eftersom att man börjar fasta vid sju eller åtta på kvällen och slutar vid elva eller tolv på förmiddagen så sover man ju bort den mesta av tiden, vilket är väldigt smart. Men man är väldigt skönt att äta då man väl gör det.
Under de här åtta timmarna man får äta, så ska man ju självklart inte trycka i sig mat bara för att man får. Anledningen till Periodisk fasta är väl att om du äter rätt och inte trycker i dig mat så kan du inte få i dig mer energi än vad du gör av med.

Hur min Periodiska fasta sett ut:
Jag har fastat mellan 19.00 och 11.00 eftersom att jag äter lunch på skolan och på vårt schema är det vid 11.00 eller 11.30. Många tar med sig matlådor för att få i sig rätt men jag har ätit av den vanliga skollunchen, bara lite kolhydrater som potatis, ris osv och tagit med grönsaker. Det har funkat för mig!
Nästa mål har varit middagen och jag försöker fortfarande bara äta kolhydrater till ett mål så middagen brukar oftast vara utan. Brukar väl äta en frukt eller liknande mellan lunch och middag och mellan middagen och klockan sju.
Under fastan får man dricka vatten, the eller kaffe. Tycker inte om kaffe så har hållt mig till vatten och the. Man ska heller inte dricka drycker men alldeles för mycket energi, det var ett problem eftersom att jag på torsdagar tränar innan skolan och brukar dricka PWO innan det. Men PWO var okej och till frukost, de andra dagarna, har jag druckit the eller en Celsius (som är en nyttigare energidryck?).
Ett stort stort plus med PF är att missa frukosten. Jag behöver inte kliva upp tidigt för att äta frukost utan kan sova så länge att jag har lagom med tid till att klä på mig och sminka mig. 40 minuter räcker gott och väl. Då kan jag,om jag vill, dricka The eller Celsius medans jag gör mig i ordning. Jag sparar väldigt bra med tid på detta och får ännu mer sömn!
Jag har tränat som vanligt under denna vecka och trodde jag skulle vara trött eftersom att jag har ätit betydligt mindre, men har inte märkt någon skilland!

Har längtat efter idag då jag får reda på hur det gått, igår fick jag mäta mig och idag får jag ställa mig på vågen.

Kommentera

