Day one in Berlin

_MG_0410
_MG_0415
_MG_0416
_MG_0425
_MG_0426 _MG_0428
_MG_0431
_MG_0432
_MG_0433
_MG_0435 _MG_0436
_MG_0437 _MG_0438
_MG_0441
_MG_0448
_MG_0451
_MG_0454
_MG_0461
_MG_0465
_MG_0467

Nervositet. Dagarna innan denna dag bestod av nervositet. Jag hade aldrig varit utomlands, jag hade aldrig flugit med ett sådant flygplan och skulle jag verkligen klara av att kommunicera på tyska.
Vi var i god tid på tågstationen. Jag köpte min första frukost flera månader och det kändes som om vi fick vänta i en evighet innan tåget kom. Men det kom tillslut och vi åkte till Gävle, bytte tåg och for vidare mot Arlanda. På Arlanda hade vi ännu mer tid. Vi kom fram, åt lunch och tittade på flygplanen som lyfte och landade. Ännu mer nervositet.
Var jag flygrädd?
Vi checkade in våra väskor, letade reda på vår gate och fick tiden att gå genom att titta runt lite.
Jag är lugn när vi kliver på planet. Jag kommer inte vara rädd, jag tycker det ska bli häftigt och vill helst sitta vid ett fönster, men det får jag inte. Vi lyfter och luftgroparna får det att kittla i magen. Men jag är inte rädd, det är bara lite obehagligt första gången.
Det går ganska snabbt, en och halv timme tar det att flyga till Berlin från Stockholm. Och helt plötsligt, känns det som, står vi på tysk mark, på Berlins Tegel. Nervositeten består, det är nu det gäller. Hur ska vi komma ifrån flygplatsen till hotellet? Jag hade tittat på en karta och visste att det var en bra bit. Så jag frågade, tog ett djupt andetag, tänkte en snabb sekund på vad jag skulle säga och frågade damen i informationsdisken hur jag kom till Alexanderplatz, därifrån hittade jag. ”Entschuldigung, wie kommt man nach Alexanderplatz?” Jag vet då inte om det är rätt eller fel, kommer hon förstå mig? Men det gör hon och hon börjar prata. Det går fort men jag snappar upp det viktigaste ”recht”, ”mit Bus”. Ut genom dörren, till höger och ta en buss som det står TXL på. Vi hittar bussen, betalar vår biljett och åker en lång, trång och svettig bussfärd mot hotellet. Och vi kommer fram.
Vi checkar in, jag börjar på tyska men då han i receptionen hör att jag tvekar så börjar han på engelska. Det är en nackdel och flera andra gjorde samma sak. Vi får tillgång till rummet, lämnar våra väskor och byter om till svalare kläder. Sen checkar vi läget; Vad ligger vart? Vart kan vi äta frukost? Vad ska vi göra i morgon? Vart äter vi nu?
Vi hittar en restaurang, det är svårt att välja eftersom att det finns säkert 5-6 stycken bara bredvid vårt hotell. Men vi äter, Kyckling och potatis. Sen äter vi glass och tittar vidare, blir helt förstummande av den helt otroliga katedralen som vi bor granne med och alla gatumusikanter.
Men vi ska upp tidigt dagen därpå så det får räcka.

Kommentera

