Ett avslut och en början

Nu, just i denna sekund börjar det. Sista året i gymnasiet. Sommaren är slut, allvaret är igång.

Jag har haft en bra sommar, utan speciell längtan efter skolan(som tidigare år). Den har gått i lagom takt; när jag jobbat har det gått fort, när jag varit ledig har det gått ”långsamt”.
Jag har njutit av detta lov som jag nog inte gjort av de tidigare, då jag redan från skolavslutningen börjat längta efter skolstarten. Antar att jag har vuxit i från det.
Fast jag har längtat, ungefär sedan en vecka tillbaka. Jag har tyckt det varit kul att köpa nytt skolmaterial och nya skor. Jag känner mig redo, men vem vet vad som händer detta år.

Idag kör skolan i gång igen. Tidiga mornar, tidiga kvällar. Även fast jag har bra rutiner hela sommaren så känns det ändå bra att komma in i det där vardagsrutinerna man har när man går i skolan eller jobbar. För sommarlov är inte vardag.
Det är inte bara vilket år som helst som drar i gång, det är sista. Mitt sista år i skolan, sen är jag klar(med den obligatoriska skolgången). Trean. Det känns bra eftersom att jag trivs så himla bra med min klass och med mina lärare. Men lite nervös är man väl alltid. Detta år kommer det här förbannade studenttävlingarna och studentfirandet som jag inte för fem öre förstår mig på eller vill delta i. Men gymnasiearbetet kommer också, vilket jag ser fram emot lite. Jag vet inte vad jag vill göra än men det kommer väl.

Men idag kan jag också säga att jag gjorde det. Jag gjorde det.
Ni vet hur det är. När sommarlovet/semestern kommer så tappar man det. Träningen, rutinerna, maten. Man tänker att det är ju semester så jag kan ta sovmorgon och skippa gymmet idag(och alla andra dagar). Eller jag hoppar över dieten nu när en har semester för det har man ju inte varje dag. nä, kanske inte varje dag men i nån vecka i alla fall. Så när det är slut, sommarlovet/semstern, så tänker man att man ska köras i gång igen. Men då är det svårt, eftersom att man tappat rutinerna. Jag vet hur det är.
Men idag säger jag att jag klarade det. Jag har tränat mig i genom sommaren, bokstavligen. Jag har gymmat 4-5 ggr varje vecka (utom då jag var i Berlin) och jag har hållit mig till periodiska fastan och till mitt mindre intag av kolhydrater. Jag har klarat det!
Som jag skrev här så var det väldigt viktigt för mig att hålla träningen i sommar. Och som jag skrev här så löste jag det lilla problemet med Actic’s och mina tider. Och just idag känner det så jäkla bra att veta att jag tog mig i genom det. De tidiga mornarna med grus i ögonen och de sena eftermiddagarna då jag fick äta middag själv. Men gud va skönt det känns!
För det är jag stolt, att jag bestämde mig för att göra det och gjorde det. För det bevisar väl att man kan göra va tusan man vill bara man ger sig fan på det?

Så nu är det väl dags att avsluta ett kapitel och börja ett annat.
Vi avslutar det som handlar om att lära sig att bestämma sig för något och verkligen göra det. Att inte bara säga att nu börjar jag mitt nya liv och dagen efter säga att man inte klarar det. Det här kapitlet har väl handlat om att tro på sig själv. Eller så handlar det om att vara tjurskallig och att tjurskalligheten ger en bra rutiner och ett intresse. Men tjurskalligheten har också visat att det ibland funkar att säga ”Jag kommer att klara det” och kanske någonstans långt inne i ens svarta själ tro på det. Och sen inse att man gjorde det och då kanske man kan börja tro på sig själv en aning mer. Jag vet inte vad kapitlet har handlat om, men jag vet att jag har klarat det.
Vi påbörjar också ett nytt kapitel, inte vilket som helst, utan framtidens. För just nu ligger den i mina händer och tack vare det föregående kapitlet vet jag att jag inte behöver oroa mig. Jag är välsigt spänd på i fall jag kommer klara av detta kapitel. Vart kommer jag hamna, vad kommer jag göra? En sak är i alla fall säker: Jag kommer att klara det.

2 thoughts on “Ett avslut och en början

  1. mammaÅhsberg skriver:

    Ylva, du är alldeles underbar! Du kan klara precis allt du vill. Fokus och jävlaranamma!
    Med den inställningen kommer du hur långt som helst! Love you!<3

Kommentera

