Saker att införa

Jag har med denna fantastiska träningssommar visat att allt går om man vill och det funkar ännu bättre efter ett tag då man får in rutiner på det. Jag älskar rutiner, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Just nu lever jag i två rutiner.
1. Tränar på rutin, behöver nästan inte ens tänka på att gå till gymmet utan det bara blir. Funderar inte.
2. Sovrutinen. Min sovrutin just nu är den bästa, sover som en gud och på fantastiska tider.

Men jag känner att det saknas rutiner, rutiner som jag tror kommer kunna hjälpa mig i kampen om tiden och om den hälsosamma livsstilen. Så med att skolan börjat och att jag varit extremt socker/mat-sugen på senaste så tänkte jag att det var dags för de nya rutinerna att införas.

Att inte dra ut och skjuta upp saker.
Denna punkt handlar mestadels om skolan, egentligen bara om skolan. Det är något jag märkte att jag börjat göra sedan jag började gymnasiet. Jag skjuter upp på skolarbetet. En teknik som jag vet funkar för att inte bli less på skolan och tro att den tar all ens fritid är att göra de uppgifter man får på en gång. Om man drar ut på dem så finns de ju och stressar en längre tid än om man gör den på en gång. Och om man skjuter upp den till sista minuten så stressar det ju en lagom och det blir definitivt inte lika bra gjort som om man gör den på en gång.

Att plugga lite tyska varje dag.
Tyskan är verkligen ett av mina mål här i livet. Att kunna prata flytande tyska fantiserar jag dagligen om och blir så arg på mig själv att jag inte gör det, för jag vill så gärna. Så igår började jag med att plugga tyska lite varje dag. Igår gjorde jag två uppgifter i min grammatik bok och idag har jag också gjort två uppgifter. Tyskan är något jag vill.

Att använda det sunda förnuftet.
En del av min plan att svänga om livsstilen helt är ju att kunna avstå ifrån sötsaker och sådant som jag vet att jag inte behöver stoppa i mig. Att lära mig använda det sunda förnuftet. För visst vet jag att jag inte behöver äta två sockerkaksbitar, det räcker med en. Visst vet jag att jag äter mig mätt på en portion mat, jag behöver inte ta en till bara för att jag är sugen. Det sunda förnuftet är så himla lätt. Men det är svårt att bara helt plötsligt avstå från saker man tycker om. Ändå så tycker jag att man kan unna sig saker. Men det är inte att unna sig om det sker varje dag. Har varit extremt sugen på saker att äta överhuvudtaget den senaste veckan och jag har smitit emellan den sunda förnuftet och suget. Tänkt att jag inte behöver det, men jag äter ju inte innan elva och tolv så det är okej. Nu är det slut på det i alla fall. Jag ska lära mig att använda det sunda förnuftet.

Kommentera

