100 things i like #3 – Fotografering

Fotograferingen är inte bara ett intresse för mig. Det är inte bara det roligaste jag vet. Det är inte bara det jag vill jobba med. Fotograferingen är så mycket mer.
Fotograferingen är jag.

Tänk om, jag inte fotograferat, vad skulle jag då gjort? Jag kanske inte ens skulle gå i samma klass om jag inte börjat fotograferat. Konstigt, kanske skulle varit en estetare eller en humanist.
Jag tycker om att fotografera för att det är fritt. Det är fritt för mig att ta en bild som för mig betyder något eller säger något och det är fritt för dig att titta på den och tolka den annorlunda. Jag tycker om fotografering för att det inte finns några gränser och för att det alltid finns något nytt att lära sig. Åh vad jag tycker om att fotografera.

Jag tänker ofta i bilder. Ifall jag ser något som intresserar mig så visas det bilder i mitt huvud, hur man skulle kunna fånga det på bild. I början av mitt fotograferande berömde min bildlärare mig för mitt bildseende. Jag kunde vara ute och gå, se något och på en gång veta hur bilden skulle se ut och då ta bilden, oavsett om det betydde att jag var tvungen att ligga raklång på marken. Allt för konsten brukar jag säga.

När jag blir stor ska jag bli fotograf. Det är ett mål. I alla fall att jobba inom fotografering. Jag vill ställa ut, över hela världen och bli igenkänd och ihågkommen för det jag gör.
En av min största idoler inom fotografering är Sally Mann. Såg en kort dokumentär om henne en gång och jag vill göra det hon gör. Åh.

Sally Mann,  Copyright: Jacob Ehrbahn, Politiken. Phone:+45 30 62 10 01.
Om ni klickar HÄR så hittar ni Sally Manns hemsida där ni kan se vad hon gör.

One thought on “100 things i like #3 – Fotografering

Kommentera

