Nästa steg

Jag går upp i vikt nu. Har gått upp tre kilo sedan 2014 började, det är väl inte allt för mycket och hade jag inte varit där jag är i dag med träningen och mat så hade jag nog vägt mycket mer än vad jag gör.
Men att se siffrorna öka på vågen är jobbigt, trots att jag vet att jag inte borde kolla på de siffrorna utan de siffrorna på måttbandet. Det jobbigaste är att jag vet att jag tränar bra och att jag vet att muskler väger mer än fett, men jag ser ju inga muskler, jag ser ju bara fett. I spegeln ser jag hur kroppen växer i takt med siffrorna på vågen. Jag vet inte vad som är sant, för jag vet att spegeln kan luras. Men ändå så litar jag på spegeln, för jag kan inte tro så gott om mig själv att jag tror att spegeln ljuger. Jag ser att jag växer i takt med siffrorna och inte på det sättet jag vill.
Jag har i några veckor planerat att efter lovet gå in i en ny del av mitt nya liv. Jag känner, inte bara på grund av siffrorna, att det är dags att tappa lite fett. Jag tar ju studenten i juni och det betyder att jag måste se helt ok ut i en balklänning och en studentklänning(vilket jag nu inte gör). Om det finns några muskler under lagret med fett, så är det dags för dem att komma fram.
Det betyder deff. Jag minns då jag hörde ordet första gången, det måste ha varit i nian kanske. Ordet kanske är ute ur sin tid men inte processen. Deff betyder på vanligt språk att man äter och tränar för att tappa fett och definiera muskler.
Jag skulle heller inte kalla det deff kanske, utan mer en justering i de ”regler” jag redan går efter. Det kommer att ske ändringar i både tränings- och kostscheman och jag ser verkligen fram emot det. Om jag följer allt så borde jag se resultat men jag vet att detta är en lång process, inte bara att definiera muskler utan hela den här resan. Det är därför jag börjar nu, det känns som i god tid. Då kanske jag efter varje månad kan se lite resultat och ändra i schemana ifall något inte funkar.
Träningen känns som den lätta delen. Jag gillar att träna och jag vet att jag mår bra av det. Jag kommer att minska mina styrketräningspass, det har länge behövts då jag inte alla dagar är i form att gå dit. Tre styrketräningspass i veckan, är jag 100 % säker på att jag kommer klara av. Jag klarade ju av 4 på Actic. Sedan kommer det att tillkomma två konditonspass, eller cardiopass. Fredagar är en av de här dagarna då jag slutar ganska sent och är på gymmet samtidigt som resten av stan. Då undviker jag helst att stå och trängas om vikter och dylikt och känner att jag kan springa på bandet istället. Samma gäller onsdagar, som sedan jag började på spegeln har varit min vilodag. Varje styrkepass kommer att avslutas med 30 minuter gång på bandet. Jag vill verkligen få in cardio eftersom att det bränner fett. Kombinationen av styrketräning och mycket cardio borde i tekniken få min kropp att slimma till sig.
Det nya träningschemat:
Måndag – Mage, bröst, biceps
Tisdag – Ben
Onsdag – Kondition, inte nödvändigtvis på gymmet
Torsdag – Rygg, Axlar, triceps
Fredag – Kondition på gymmet

Men det funkar inte så. Något jag ofta tänker, speciellt då jag ”tryckt” i mig sådant som jag tycker är ofantligt gott, är meningen ”you can’t exercise out a bad diet”(Du kan inte träna bort en dålig diet). Tyvärr så tror jag att detta är väldigt sant och då måste ju även min kost ses över. Sedan 2014 började har det varit lite sisådär med den.
Jag kommer att göra det vanliga, minska portionerna, öka proteinintaget, minska kolhydratsintaget och hålla mig borta ifrån onödigt socker.

Jag har under den här sportlovsveckan smygstartat med den här ”dieten”. Jag har ändrat min frukost. Från två mackor med pålägg till en macka med pålägg och två ägg på sidan. Jag har inte tagit kolhydrater(potatis, ris, pasta) till varken middag eller lunch. Men det har varit en smygstart, så jag har ändå njutit av lovet och ätit det jag velat äta, i måttlig mängd. ’Men nu till veckan, är så väldigt redo att köra i gång. Jag har varit redo länge att se min kropp förändras mer än vad den gjort men har inte tagit tummen ur röven och tagit tag i det.
Men nu jävlar.

Kommentera

