”Vad händer nu efter gymnasiet?”

Jag kan inte räkna hur många gånger jag fått den frågan på två händer de senaste månaderna. Det är många som har frågat, människor i min närhet, vänner, bekanta och bekanta av en bekant.
Det pirrar till lite i magen när jag hör frågan, för jag vill så gärna berätta svaret, mina planer.

Så vad ska jag göra nu efter gymnasiet då?
Först och främst ska jag jobba, först här hos pappa på Wedins. Jag ska stå i kassan som jag alltid gör utom de här få gångerna som jag får springa bland bänkarna i bänkgården och vattna. Sen ska jag faktiskt flytta, två gånger detta år.
Den första flytten sker om inte allt för länge, jag har redan börjat packa. Jag har nämligen, i ett väldigt svagt ögonblick, lovat bort lägenheten till Hugo. Han tyckte nån gång att det inte var mer än rättvist att han skulle få bo där nu när jag tagit studenten och förhoppningsvis flyttar till något eget snart. Jag höll faktiskt med honom, den gången. Det har funnits dagar då jag bara skakat på huvudet och undrat hur jag verkligen tänkte. Men med tanke på den andra flytten så passar det ganska bra, för jag måste ju ändå packa ihop mina grejer.
Den första flytten sker bara upp till mitt gamla rum i huset, där Hugo bott i fem år medans jag bott här uppe. Så det är inte jättejobbigt, de flesta lådor kommer packas för att inte packas upp på ett bra tag, de kommer nog inte ens följa med in i huset. Men visst kommer de bli hur skumt som helst att bo på ett 7 m³ rum när jag bott i en lägenhet på 72 m³ ett bra tag. Men löser sig gör det nog. Nu kan jag faktiskt längta, när jag ser flyttkartongerna fyllas med saker. Jag kan längta efter att få packa upp det som ska packas upp, möblera, fixa och trixa i mitt nya lilla krypin.

Men packa är inte jättelätt. För jag måste tänka på den andra flytten också. Det krävs lite mer hjärna och lite mer betänketid att packa till den flytten och allt jag packar ner nu måste tänkas igenom, ”Kommer jag ta med mig det här?” Den andra flytten är på ett lite längre avstånd, rättare sagt 1 529 km. Det ska inte med så mycket saker, allt kommer få plats i två resväskor, men det måste ändå tänkas igenom.
Men ni vet ju hur mycket jag gillar hemligheter så jag säger inget mer, det får bli då det börja närma sig.

Kommentera

