Att vara snål och att tänka om

Det är ingen hemlighet att jag är snål. Jag gillar att tjäna pengar och sen planera upp varenda öre.
En grej som jag har haft riktigt svårt med är att släppa behovet av att konvertera Euron till Svenska kronor. Känner hela tiden när jag kollar på något jag skulle vilja ha så kollar jag på priset och sen så räknar jag i huvudet. Svenska kronan gånger tio för att få ett hum om hur mycket pengar jag planerar att göra av med. Men varför? Varför gör jag det då jag ändå betalar med euro? Det är ju hur dumt som helst.

Den här snålheten har länge hindrat mig eftersom att jag ständigt försöker spara pengar till något om jag inte har ett mål så sparar jag för att ha pengar då jag behöver dem. Men här känner jag att snålheten tar överhand. För såklart så har ju jag tänkt att jag ska spara det mesta av mina pengar för att ha när jag kommer hem till att flytta hemifrån.
Men samtidigt så känner jag mig så begränsad, på grund av denna snålhet. Jag tänkte i början att jag skulle spara si och så mycket av det jag tjänar och det jag fick använda det fick jag göra vad jag ville för. Men när de pengarna är slut så står jag där, men andra pengar på kontot, som jag inte känner att jag kan använda.

MEN!
Jag pratade med mamma, som är så klok, och vi slog våra kloka huvuden ihop.
Jag är bara här en gång, upplever bara den här upplevelsen en gång, är bara Au Pair en gång. VARFÖR ska jag då gå runt och snåla och välja saker jag vill göra utifrån hur mycket pengar jag vill göra av med, trots att jag vet att jag har pengar.
Så jag bestämde mig för, att från och med lördagen den 29 november(dagen efter detta är skrivet), ska jag inte låta snålheten stoppa mig. För det är som mamma sa, det här året är inom en parentes. De pengar jag får det här året får användas hur de vill det här året.
För sånt här gör man bara en gång.

Kommentera

