Svar på kommentar

Lovisa:
Kul att jag hittade en blogg om aupairlivet i Tyskland som är aktuell och uppdateras!
Jag tar studenten till sommaren och har funderat lite på att åka till Tyskland som aupair. Men det finns så mycket frågor, ställer dem så får du svara om du vill 🙂 Hur hittade du familjen och hur långt innan började du leta? Hur var de första veckorna? Svårt att förstå tyskan? Kunde du någon innan? Har du gått någon kurs? Är det svårt att hitta vänner (kanske den största rädslan :O)? Hur är det att vara aupair? Andra tips eller tankar som kan vara bra? 🙂

Hej Lovisa, först vad kul att du hittade hit!
Jag hittade min familj genom en sida som heter Au-Pair World. Man blir medlem och får berätta om sig själv och fylla i en massa saker som sen gör att sidan, utifrån dina svar, föreslår familjer.
Jag började leta typ i början av 2014 men var inte jätteaktiv och sen i april så fanns de jag bor hos nu bland de föreslagna.
De första veckorna var jag såå trött på kvällarna. Att helt plötsligt vara mitt inne i ett annat språk, en annan familj och i ett helt annat liv är jobbigt. Men det var ändå så roligt, jag somnade alltid helt slutkört men med ett leende på läpparna.
Tyskan var svår i början och ibland är den fortfarande svår. Jag bestämde mig en dag för att inte fega utan bara prata och det har hjälp väldigt mycket! Idag tycker jag att polletter ramlar ner varje dag och att jag varje kväll kan tänka ”Det där lärde jag mig idag”. Jag kunde dock tyska innan, på den nivån som man kan efter att ha läst 12 terminer. Det är mindre än vad man tror tyvärr.
Jag ska börja en kurs(äntligen) nu i februari, det kommer nog rassla till då!
Jag är med i en Au-Pair klubb och har träffat mina vänner genom dem. Det är också superbra att vara med i nån sådan förening för aupairer, utbytesstudenter eller liknande. Men det finns nog en massa grupper på facebook; ”Svenskar i Tyskland” ”Svenskar i (stad)”.
Hur det är att vara au-pair? Det är väldigt roligt, alla dagar är samma fast ändå så olika. Det är så lärorikt på många plan och speciellt om man vill ”chilla” ett år efter skolan men ändå lära sig ett språk, SUPER. Det är en erfarenhet jag rekommenderar alla och jag tycker det är hur kul som helst att du funderar på det!

Några tips på vägen: När du letar familj, gå på magkänsla.
När det kommer till tyskan, fråga ifall du inte förstår och lyssna! Läs böcker med de små och prata!

Hoppas det var några vettiga svar på dina frågor!
Lycka till i familjeletandet!
KRAM

2 thoughts on “Svar på kommentar

Kommentera

