Deutsch als Fremdsprache

Jag vet inte hur ni är då ni ska börja göra nått nytt, men jag blir nervös, väldigt taggad och exalterad till den nivån att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Speciellt när det handlar om skola och nya människor.

Så i morse då jag klev upp var det ingen vanlig dag. Jag gick inte upp för att snabbt tvätta mig och sen plocka fram frukost utan jag gick upp för att göra mig i ordning, sminka mig och göra mig redo för att åka till min första dag i skolan.
Idag började ju nämligen min språkkurs, Deutsch als Fremdsprache(tyska som främmande språk). Det var nervöst och intressant.
Vi är cirka 20 stycken och jag är yngst. Vi fick som väntat börja med att lära känna varandra och för mig handlade det väldigt mycket om att komma ihåg att använda hövlighets Sie(Ni). Men jag tycker det gick bra.
Sen kom det svåra, som gjorde mig ännu mer nervös. Vi körde igång på en gång med grammatik och hamnade på olika former av ord. Infinitiv, preteritum och perfekt. Min första fråga var: Hur ska jag hålla koll på de där på tyska då jag knappt(nästan inte alls) kan dem på svenska?

Men jag är väldigt taggad på att sitta i lugn och ro på mitt rum på förmiddagarna och plugga, plugga, plugga. Jag vill ju lära mig!
Så imorgon ska jag ha min första riktiga plugg-förmiddag sedan typ April förra året. Hilfe.

One thought on “Deutsch als Fremdsprache

  1. Göran skriver:

    Jag är så imponerad av vad du gör! Och kul att du gillar att gå till skolan – nåt som jag aldrig såg framemot när jag pluggade. Lycka till med dina tyska studies och fortsätt skriva din blogg!

Kommentera

