En salig blanding av Nürnberg

_MG_1575
_MG_1579
_MG_1580
_MG_1583
_MG_1584
_MG_1621
_MG_1679
_MG_1687
_MG_1689
_MG_1694
_MG_1704

Och här är en salig blanding av de sista bilderna i från Nürnberg.
gjorde inte alls så mycket på lördagen då jag kom fram eftersom att tåget var sent, jag började med att gå till fel hotell och att yra omkring i en okänd stad på en lördagkväll var och är inget jag strävar efter.
Men på söndagen gick jag hela dagen och började med en 40 minuters promenad till ett museum lite långt bort. Dokumentationszentrum Reichparteitagsgelände hette det museumet och är ett museum om Nazism och det partiet och hur de kom dit de kom och si och så. Det var 16 olika delar av utställningen, det var mycket text och mycket lyssna. Det var superintressant, lite skrämmande och extremt uttröttande för min lilla basic-tyska-hjärna.

Nürnberg är en väldigt gullig stad med stadsmur och jag fick verkligen medeltidskänsla ibland när jag gick bredvid muren och de gamla husen. Om jag hade haft mer ro i kroppen hade jag velat sitta ned på alla caféer och prova alla kakor. Men så är det tyvärr inte.
Sist, på måndagen innan jag åkte hem, så var jag på ännu ett museum. Ett naturhistorisk museum som egentligen inte var mycket att hurra för. Tror att stockholms är bättre på många sett. Men jag fick se ett dinosaurieskelett och med det så var jag nöjd!

Kommentera

